Dagindeling

Bij baby’s wordt het dagritme van de baby gevolgd.

Als de kinderen wat ouder zijn en geen ochtendslaapje meer doen dan komt er een andere structuur in de dag.

We beginnen de dag met een spelletje, puzzeltje, spelen in de speelhoek. De kinderen mogen zelf weten wat ze willen doen en doen dit voornamelijk zelfstandig. Ook wordt er opgeruimd voordat we samen een volgende activiteit ondernemen.

Rond 10:00u eten we fruit. Tijdens het fruit eten leren de kinderen liedjes of versjes of wordt een boek voorgelezen. Dit doen we tot de aandacht minder wordt of de kinderen aangeven iets anders te willen doen. 
Ze mogen zelf kiezen wat we gaan doen. Dit kan zijn tekenen, schilderen, knutselen, buitenspelen, wandelen, boodschapje doen, koekjes bakken, dansen, “gymmen”, etc.

Om 12:00u gaan we lunchen. De kinderen vanaf 2 jaar helpen al graag mee met tafel dekken.

Na het eten gaan de jongste peuters slapen en de oudere peuters mogen weer kiezen wat ze willen doen. Er worden rustigere activiteiten aangeboden, zodat ook de oudere kinderen zich ook even heerlijk kunnen opladen. Ze mogen iets uit de kast met educatieve spelletjes kiezen of spelen met fantasie bevorderend speelgoed. Soms kiest een kindje ervoor om te knutselen of te schilderen. Dan mag er vrij geknutseld, getekend, geschilderd worden. Er is nu ook veel gelegenheid om in te haken bij het ontwikkelingsniveau van het kind en om het uit te dagen.

Na de middagslaapjes gaan we samen weer eten en drinken. Ook nu worden de kinderen uitgedaagd. We zingen, lezen samen een boekje, kletsten wat en daarna wordt er weer volop gespeeld.

De meeste kinderen worden tussen 17:00 en 18:00u opgehaald.
We ruimen voor die tijd samen een beetje op en pakken vast de tasjes in.